PROF.DR. YUSUF ABDULLAH AL-QARADHAWI

dosa-dosa besar dalam hal urusan sosial dan politik, seperti: -keadilan sosial yang tempang dan pincang -tidak adanya kebebasan berkarya dan bergerak -hak-hak masyarakat yang dicabuli -kehormatan manusia yang telah dicemari dan dicerobohi -penyerahan urusan kepimpinan bukan kepada mereka yang berhak -pemaulsan suara pilihanraya-perompakan harta negara milik rakyat -memberikan keistimewaan untuk menjadi pemimpin turun temurun kepada keluarga tertentu -pembaziran harta negara -tidak adanya sistem syura di dalam kerajaan. -PROF.DR.YUSUF ABDULLAH AL-QADHAWI































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Selasa, Disember 20, 2011

PERADABAN DAN TAMADDUN ISLAM DAN MANUSIA: dimana letaknya

Islam dijunjung
Raja disanjung
Rakyat dipayung

Dalam al-Qur'an Allah sentiasa mengingatkan ummat Islam supaya sentiasa menjalinkan hubungan antara MANUSIA DENGAN ALLAH dan ANTARA MANUSIA DENGAN MANUSIA.

Dalam kehidupan hari ini, terlalu banyak perkara yang selalu diingatkan oleh Allah melalui al-Qur'an telah diketepikan demi sesuatu yang belum pasti. Inilah yang menjadi perkara utama dalam setiap tindakan. Pelbagai insiden yang merobekkan Peradaban dan Tamaddun Islam dan Manusia itu telah menjadi sampah kepada mereka yang terlalu ghairah dalam mempertahankan sesuatu perkara. Dimana letaknya 'Peradaban dan Tamaddun Islam dan Manusia' pada hari ini??????

Amat malang bagi ummat Islam apabila agama dan rukunnya dipermainkan oleh orang Islam sendiri. TERBARU....apabila sekumpulan 'panglima' telah membuat onar dalam masyarakat. Sebagai orang yang beriman dan berpengang teguh kepada agama Islam, tidak wajar perkara ini berlaku. Alam maya atau kecanggihan IT hari ini jangan diperlakukan seolah-olah tiada manusia lain yang mengetahuinya. Dalam satu video, sekumpulan anak muda yang mengelar diri mereka sebagai panglima telah menunjukkan satu adab yang menyimpang dari tatasusila peradaban Melayu. Dengan meludah secara bongkak didepan kamera adakah ini yang hendak ditonjolkan oleh UMNO khususnya Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Khairi?????? Dimana letaknya maruah bangsa????? Meludah secara bongkak itu adalah satu perbuatan kurang ajar dalam Tamaddun Islam dan Manusia. Ingatlah.....seandainya kalian mengatakan kalian seorang yang gagah, tetapi masih ada yang gagah lagi. Apakan jadi sekiranya perbuatan itu menjadi ikutan kepada generasi yang akan datang?????? Sekiranya saudara Adam itu kurang ajar, masih ramai lagi orang yang lebih kurang ajar. Menyeret kepala lembu dikhalayak ramai sedangkan lembu itu adalah haiwan ternakan dan merupakan sebahagian daripada makanan ummat Islam, BUKAN KAH ITU LEBIH KURANG AJAR?????? Diingatkan kenapa setiap tahun apabila ummat Islam merayakan Hari Raya Korban, ummat Islam akan mencari lembu atau lain-lain haiwan ternakan untuk dikorbankan sebagai menyahut seruan Islam mengenang kembali pengorbanan Nabi Ismail dan Nabi Ibrahim?????? Kenapa kepala lembu itu dihina, dipijak dan diseret........?????? Bukankah itu satu penyiksaan kalau dibandingkan dengan hanya sekeping gambar??????? Fikir-fikirkanlah wahai ummat Islam dan bangsa Melayu.............kenapa ada orang lain menghina agama Islam Pemuda UMNO mendiamkan diri???????? Mana lebih utama, mempertahankan Islam atau mempertahankan gambar Najib????????

Lebih malang lagi, apabila sekumpulan manusia yang mendakwa pemimpin UMNO di utara tanahair telah membuat simbolik(kononnya) menghadiahkan kek hari jadi yang berbentuk tahi kepada Lim Guan Eng. Dimana letaknya peradaban dan tamaddun?????? Walaupu LGE itu seorang cina, namun dalam kontek hubungan manusia dengan manusia, adakah wajar diperlakukan sedemikian?????? Allah itu maha mengetahui dan adil, kononnya nak suruh LGE makan tahi tetapi akhirnya dengan kehendak Allah swt, kumpulan itu/UMNO sendiri yang makan tahi tersebut. Apa macam?????? Kuasa Allah swt jangan dinafikan.....kita masih ingat bahawa sebelum kes kek tu, kumpulan yang sama telah melakukan perkara yang terkeluar dari norma-norma kemanusiaan. Adakah ini yang hendak diikuti oleh generasi hari ini??????? SIAPA KURANG AJAR???????????????

BAGAIMANAKAH YANG DIKATAKAN umno MEMPERTAHANKAN AGAMA ISLAM SEKIRANYA PERADABAN DAN TAMADDUN ISLAM ITU DIROBEK????????????



Tiada ulasan:

Catat Ulasan