PROF.DR. YUSUF ABDULLAH AL-QARADHAWI

dosa-dosa besar dalam hal urusan sosial dan politik, seperti: -keadilan sosial yang tempang dan pincang -tidak adanya kebebasan berkarya dan bergerak -hak-hak masyarakat yang dicabuli -kehormatan manusia yang telah dicemari dan dicerobohi -penyerahan urusan kepimpinan bukan kepada mereka yang berhak -pemaulsan suara pilihanraya-perompakan harta negara milik rakyat -memberikan keistimewaan untuk menjadi pemimpin turun temurun kepada keluarga tertentu -pembaziran harta negara -tidak adanya sistem syura di dalam kerajaan. -PROF.DR.YUSUF ABDULLAH AL-QADHAWI































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Rabu, Mac 30, 2011

FATWA: penyelarasan hukum disebalik kepentingan amat dituntut

JAWATANKUASA FATWA NEGERI PERAK TELAH MENGELUARKAN FATWA BAHAWA TARIAN POCO-POCO ITU HARAM DARI SEGI HUKUMNYA.

Hormati jika benar poco-poco haram: MB - sinar harian 

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir akan menghormati hukuman pengharaman poco-poco jika Mufti, Tan Seri Harussani Zakaria memutuskan demikian dan fatwa itu diwartakan.

 Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak ke 186 yang memutuskan ia haram kerana tarian yang diamalkan di Jamaica itu bercirikan agama kristian.

Persoalannya disini, kalau mengikut tata bahasa perkataan 'jika Mufti' dan 'jika benar' menunjukkan bahawa MB Perak masih tidak yakin dengan keputusan yang telah pun dibuat oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak itu. Dari sudut fahaman bahasa, seolah olah MB Perak tidak memahami kehendak hukum yang telah diperbincangkan berdasar kepada kajian-kajian yang telah dilakukan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak. 

'Pengharaman boleh mengelirukan masyarakat' - sinar harian

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan tindakan Jawatakuasa Fatwa Negeri Perak mengharamkan tarian poco-poco boleh mencetuskan kekeliruan kepada masyarakat.

Persoalannya sekarang, kenapa Majlis Agama Islam Negeri-Negeri tidak diselaraskan? Ini perlu diselesaikan dahulu sebelum banyak lagi perkara-perkara yang berkaitan dengan syarak itu dapat dilaksanakan secara menyeluruh dan tidak menimbulkan sebarang pertikaian dikalangan ummat Islam itu sendiri.

Dalam konteks ini kita dapat melihat bahawa di kalangan Mufti dan Jawatankuasa Fatwa Negeri-Negeri tidak sehaluan tentang hukum yang telah diturunkan Allah swt. Itu sebabnya di Malaysia berlaku pelbagai msaalah sosial yang meruncingkan bagi ummat Islam.


CUBA KITA PERHATIKAN GAMBAR INI.
KENAPA TIADA DIKALANGAN ULAMA BERSUARA BERKAITAN DENGAN PAKAIAN TERSEBUT.
BUKANKAH DARI SEGI HUKUMNYA HARAM.
KALAU BEGINILAH KEADAANNYA ADAKAH KITA AKAN MENYALAHKAN UMMAT ISLAM ITU SENDIRI ATAU ADA ELEMEN-ELEMEN LAIN YANG TIDAK SELARAS MELAKSANAKAN HUKUM SYARIEE.

FITNAH TELAH MENJADI SATU PERMAINAN DIKALANGAN UMMAT ISLAM HARI INI HINGGA TIDAK MEMPERDULIKAN KESANNYA KEPADA AGAMA DAN BANGSA SERTA NEGARA.
SEKALI LAGI PENYELARASAN HUKUM SYARIE DIPERLUKAN UNTK MENGATASI MASALAH FITNAH MEMFITNAH INI.
UMMAT ISLAM HARI INI SUDAH HILANG PENDOMAN DEMI MENCARI KEBAHAGIAN DI DUNIA TANPA MENGAMBILKIRA AZAB DI AKHIRAT.

ADAB DAN ADAT SUDAH TIDAK MENJADI SATU BUDAYA KEPADA MASYARAKAT ISLAM HARI INI.
WAJARKAH KITA SEBAGAI UMMAT ISLAM MENOLAK ADAB DAN ADAT SEMATA-MATA KERANA POPULARITI INDIVIDU SEHINGGA KITA LUPA KEPADA KEAGUNGAN ALLAH swt.


JUSTERU ITU, KEMBALILAH KE LANDASAN YANG SEBENAR DEMI MENGANGKAT MARTABAT AGAMA, BANGSA DAN NEGARA KE TEMPAT YANG MULIA DI SISI ALLAH swt. Mutakhir ini ummat islam bercakaran sesama sendiri membelakangkan hukum-hukum yang telah ditetapkan oleh Allah swt. JANGAN SAMPAI KITA DILAKNATI OLEHH ALLAH swt BARU KITA NAK SEDAR DARI LAMUNAN KUASA YANG DIPINJAMKAN OLEH ALLAH swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan