PROF.DR. YUSUF ABDULLAH AL-QARADHAWI

dosa-dosa besar dalam hal urusan sosial dan politik, seperti: -keadilan sosial yang tempang dan pincang -tidak adanya kebebasan berkarya dan bergerak -hak-hak masyarakat yang dicabuli -kehormatan manusia yang telah dicemari dan dicerobohi -penyerahan urusan kepimpinan bukan kepada mereka yang berhak -pemaulsan suara pilihanraya-perompakan harta negara milik rakyat -memberikan keistimewaan untuk menjadi pemimpin turun temurun kepada keluarga tertentu -pembaziran harta negara -tidak adanya sistem syura di dalam kerajaan. -PROF.DR.YUSUF ABDULLAH AL-QADHAWI































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Khamis, Februari 03, 2011

DUGAAN: kemenangan dalam tangisan - balaq atau bencana

PRK TENANG TELAH BERLALU DAN PRK MERLIMAU AKAN MENJELANG. SEKALI LAGI PERTEMBUNGAN ANTARA BN DAN PR DI ATAS PENTAS POLITIK. APAKAH TERJAHAN YANG AKAN BERLAKU.

BN telah berjaya mengekalkan kerusi DUN Tenang dengan mengalahkan calon PAS CIKGU MALA. Dengan kemenangan itu BN merasakan bahawa RAKYAT telah menerima dasar-dasar BN 1 Malaysia. Dari kemenangan itu juga telah mencipta pelbagai peristiwa dan kenangan pahit dan manis.

Dalam sejarah pilihanraya, banjir telah melanda di kawasan DUN Tenang. Didalam rakyat menghadapi kesengsaraan, UMNO/BN telah mengambil kesempatan diluar kotak pemikiran yang waras dimana urusan pengundian diteruskan tanpa memikirkan kesengsaraan pengundi. SPR seolah-olah tidak mampu berfikir kesan dari banjir itu boleh mendatangkan mudarat kepada pengundi. Dengan penuh ego SPR meneruskan proses pengundian. Diwaktu yang sama juga pihak UMNO/BN telah mengambil sikap mementingkan diri dengan menggunakan segala kemudahan agensi kerajaan untuk memastikan UMNO/BN menang dalam PRK tersebut. Sekali lagi peneroka FELDA menjadi aset kepada UMNO/BN. Syabas dab tahniah diucapkan kepada peneroka-peneroka Felda serta pengundi-pengundi Di DUN Tenang yang telah memenangkan UMNO/BN. Sebagai menegenang jasa pengundi-pengundi, UMNO/BN telah memberi hadiah dengan menaikkan harga petrol RON 97 sebanyak 10 sen seliter. TERIMA KASIH!

Banjir, kenaikkan harga petrol kemudian disusuli pula dengan peristiwa tunjuk perasaan di Mesir dimana lebih kurang 11000 penuntut Malaysia telah terperangkap dengan keadaan tersebut. Pelbagai keluhan kedengaran dar Mesir samada mereka akan diselamatkan. Dalam keadaan segenting itu, ada pula manusia yang mempunyai pemikiran yang BAHLUL LAGI BANGANG SERTA TIDAK MEMPUNYAI PERASAAN KEMANUSIAAN DIMANA BELIAU MENYARANKAN KEPADA KERAJAAN SUPAYA MENYELAMAT PELAJAR-PELAJAR YANG PRO UMNO/BN SAHAJA. Adakah kerajaan Malaysia ini milik UMNO/BN atau milik rakyat Malaysia keseluruhannya? Setiap sen yang dibelanjakan untuk misi menyelamat itu adalah wang rakyat dan BUKANNYA WANG DARI TABUNG UMNO/BN. jangan terlalu sombong dengan kuasa yang ada dan menindas orang dalam kesempitan. Disebabkan kegoaan itulah Malaysia ini tidak habis-habis dengan balaq yang diturunkan oleh Allah swt. Kenapa tiada sedikit pun kesedaran dan keinsafan kepada mereka-mereka yang mempunyai kuasa itu untuk memuhasabah diri demi untuk kesejahteraan rakyat terbanyak? Kenapa celaka yang diundang?


Sewajarnya apa yang berlaku itu menjadi pengajaran kepada semua orang, jangan hanya mementingkan diri dan kelompok tertentu sahaja. Cuba renungkan sejenak apa yang berlaku semasa kempen PRK Tenang dimana 'hukum' yang telah ditetapkan oleh Allah swt telah diperlekehkan dengan sewenang-wenangnya oleh Presiden MCA kemudian disambut dan disokong pula oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang beragama Islam. Agama Islam telah diperkecilkan semata-mata kerana memastikan kemenanagan. ADAKAH TIDAK WAJAR ALLAH swt MENURUNKAN 'BALAQ'SEHINGGA BERALAKUNYA BANJIR BESAR DI KAWASAN DUN TENANG? BERIBU-RIBU MANGSA BANJIR DIPINDAHKAN. CUBA FIKIRKAN, ADAKAH INI 'BALAQ' ATAU PUN BENCANA ALAM? ATAUPUN SECARA KEBETULAN? WAHAI BANGSA KU! SEDARLAH DAN INSAFLAH BAHAWA SAMPAI BILA KITA DAN KETURUNAN KITA INI 'DIPERBODOHKAN' OLEH MEREKA-MEREKA YANG 'TAMAK HALOBA' INI? JANGANLAH KITA SENTIASA BERANGGAPAN BAHAWA APA YANG BERLAKU ITU SECARA KEBETULAN ATAU BENCANA ALAM. SESEKALI KITA KENA FIKIRKAN JUGA KESALAHAN DAN KESILAPAN KITA KEPADA ALLAH swt.

JUSTERU ITU, SEKALI LAGI DIINGATKAN BAHAWA,'PERBUATAN ITU KHAS DAN BALAQ ITU UMUM.'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan